fredag 10 januari 2014

Träna tyngre

Har med detta nya år bestämt mig för att lägga in två dagar i veckan där jag återigen börjat köra tyngre.

Kör för ca 3 år sen mycket tung styrketräning, tung för mig;), men tröttnade och började sen köra mer kroppsvikt baserad träning.

Men känner nu att för att jag ska komma vidare i min träning att jag behöver jag bli starkare så därför har jag nu lagt in två rena styrkepass i min tränings vecka, ett för överkroppen och ett för underkroppen. Och jag kan lova att nu efter två veckor med detta upplägg så har jag fått ganska mycket träningsvärk, tror att detta kan bli bra för mitt träningsår;).

Tränar som det ser ut just nästan ca 5- 6 dagar i veckan men jag varierar min träning så att kroppen får chans att återhämta sig, en typisk veckan kan se ut såhär:

Måndag - Styrketräning överkropp 3-4 set och ca 8 repetitioner per set

Tisdag - Yoga - rörelseträning

Onsdag - Cirkelträning, där fokus är på att träna med hög intensitet och många repetitioner och att få en rejäl pulshöjare

Torsdag - Styrkepass underkropp/ben 3-4 set och ca 8 repetitioner per set, fokus på basövningar där man även stärker andra delar av kroppen, övningar som knäböj, utfall, marklyft och om det efter dessa övningar finns något kvar att ge så någon övning i maskin som benpress, benspark, lårcurl.

Fredag - vila, men blir alltid någon promenad fast det blir det varje så räknas inte som träning, promenader är mer för att få vara ute och få frisk luft:)

Lördag - Cirkelpass som onsdagen

Söndag - Kan bli antingen yoga eller cardiopass eller så börjar jag om med styrkepass för överkropp.

Jupp och sen klämmer jag alltid in någon magövning innan jag avslutar varje pass med stretch.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar